Dearest reader , doo come in.Im cikgigi , Thank you for being silent reader , i appreciate it a lot.For the girl, please come again but for the boy , please dont fall in love with me cz my heart is belong to the CREATOR

Isnin, 5 Disember 2011

Pinjaman sementare

Views
Assalamualaikum readerz .. 
okeh hari ni qra post 2 kali kan ?? keadaan memakse utk post 2kali ..
kali ni qra nak story mory psal PINJAMAN SEMENTARA .

~along kerh ?? ~ 
eh bkn2 readerz , ini pasal pinjaman dari ALLAH,
~maksud qra ??~
okeh2 msti tertnye2 kan npe kait nye topik nih .. im not to perfect utk story psal nih but qra 
tergerak nak cte pas adlah satu incident ni yg qra rse 'EH BODOHNYE KO'
ha cm2 lah asenye ..
*sowi tacink aq pggl bdoh ea beb

~ ape cite ni ? ~
xblh nak story btol2 but juz wnna sy , jgn la korunk yg gegirl ni lukekan dri sndri or nak bnoh dri semate2 kne tggl dgn pakwe .. eh tu lah kje pling ngokngek tw ?? lw korunk wt cmtu , LAKI TU DATANG BALIK KE ?? TAK KAN ?? so pkrlah pnjg sblom wt ..at least , pkrlah ibu yg kndungkan korunk .. yg melahirkan korunk n yg bertarung melawan maut utk lahirkan anak secomelll n se cunnn korunk nih .. =)

korunk penah terpkr x yg laki2 kat luar sneh tuh bersorak gumbira , beriang ria mcm lupe diri ngn pmpuan n awek len tp korunk wtpe ?? gntung dri lah , kelar tngan lah .. bla3 tu kan .. apelah benap beno la deme ni weh .. 

once again ,sory lw trse sbb qra dh germ sgt ..

n qra pnah tgk crte tanah kubur kt astro oasis hari tuh ,
i was wondering kenapa pade permulaanya ditnjukkan jenazah tuh mate terbeliak , lidah terjelir , n mayat jadi hitam .. sedangkan ibu arwah bgthu arwah seorg anak yg baik , yg sntiase dgr ckp , yg xpenah sktkn hati ibunya , yg taat pde perintah allah .. pergi msjid solat berjemaah dn xpenah tgl solat 5 waktu ..

korg hairan x knpe mayat die jd cm2 sedangkn die baik ?? 
i was so wondering n teringin nak tgk penghjung crte ni n nk tw knpe n knpe jd cm2 ??

korunk tw sbb ape ?? 

sbb die GANTUNG DIRI semate2 di tinggalkan kekasih .
wktu pg subuh , ibu die bngon kan die seperti biase n tgk die dah tergntung di dlm blik die ..
terduduk ibu die menjerit tnpa kata ..
klo korunk jd ibu tu , ape korunk rse ?? remuk redam beb !!

so sblom buat , ingt lah ibu kte ..sbb ibu lah yg plg susah skli nk jge hati die .. sbb syurge di bwh tapak kaki ibu ..

once again sory lw ad yg trse ,

tp alhmdulillah stakat ni , mia tggl qra xd lagi terdetik nk wt cm2 ,n mohon dijaohh kan slalu ..
im not perfect tp itu lah pling qra tkot nk wt .. sius ,
n for those yg pnah wt n teringin nak wt .cni qra ad tgglkan beberape ptong riwayat nabi yg qra petik dari satu web ..

'Abu Hurairah R.A. meriwayakan dari Nabi S.A.W.

من تردى من جبل فقتل نفسه فهو في نار جهنم يتردى فيه خالدا مخلدا فيها أبدا ومن تحسى سما فقتل نفسه فسمه في يده يتحساه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا ومن قتل نفسه بحديدة فحديدته في يده يجأ بها في بطنه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا

Maksudnya: “Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kakal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari No. 5442 dan Muslim No.175)

Daripada Thabit bin Dhohak R.A. (ثابت بن الضحاك), sabda Nabi S.A.W.:

ومن قتل نفسه بشيء في الدنيا عذب به يوم القيامة

Maksudnya: “Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu benda di dunia, dia akan diazabkan dengan benda tersebut di hari kiamat.” (HR al-Bukhari No.5700 dan Muslim No.176)
Daripada Jundub bin Abdillah R.A. (جندب بن عبد الله), katanya Nabi S.A.W. bersabda:

كان فيمن كان قبلكم رجل به جرح فجزع فأخذ سكينا فحز بها يده فما رقأ الدم حتى مات قال الله تعالى بادرني عبدي بنفسه حرمت عليه الجنة

Maksudnya: “Dahulu dikalangan umat sebelum kamu ada seorang lelaki yang ada kecederaan (kemudian menjadi ulser), lalu dia tidak bersabar menanggung kesakitannya, lalu dia mengambil pisau dan memotong tangannya sehingga darah tidak berhenti sehinggalah dia mati. Firman Allah S.W.T.: “Tergesa-gesa hambaku kepadaKu (dengan membunuh diri), aku haramkan untuknya syurga.” (al-Bukhari No.3276 dan Muslim No.180)



n utk pengetahuan semua jugak ,nabi sendri tak menyembahyangkan mereka2 yg mati bunuh diri cume para sahabat sja yg menyembahyangkan jenzah tersebut. ini dikuatkan lgi dgn hadis berikut :-


Daripada Jabir bin Samurah (جابر بن سمرة) R.A. katanya:

أتي النبي صلى الله عليه وسلم برجل قتل نفسه بمشاقص فلم يصل عليه

Maksudnya: “Didatangkan kepada Nabi S.A.W. jenazah seorang lelaki yang membunuh diri dengan anak panah, lalu baginda tidak menyembahyangkan untuknya.” (Muslim No.107)
Al-Imam al-Nawawi di dalam Syarah Sahih Muslim ketika mensyarahkan hadith ini menyebut:
“Hadith ini menjadi dalil bagi ulama yang berpendapat tidak disembahyangkan jenazah orang yang membunuh diri disebabkan maksiat yang dia lakukan, inilah mazhab ‘Umar ibn ‘Abdul ‘Aziz dan al-Auza’ie. Manakala al-Hasan, al-Nakha’ie, Qatadah, Malik, Abu Hanifah, al-Syafi’ie dan kebanyakan ulama berpendapat: Disembahyangkan ke atas jenazah orang yang membunuh diri. (Jumhur) kebanyakan ulama ini menjawab tentang hadith ini yang baginda tidak menyembahyangkannya sebagai melarang manusia dari melakukan perbuatan yang sama (membunuh diri), namun jenazah itu disembahyangkan oleh para sahabat…”



so itu saje lah utk kongsi2 ngn readerz, so lpas ni .. HARGAILAH PINJAMAN SEMENTARE INI 
kerana kelak ia akan kembali semula pada tuan nya yakni ALLAH S.W.T ..

thts alz , thnkz 4 reading readerz ,
lovefaith_QyrachumeLL

Tiada ulasan:



 
Fully edit by QIELA AZMAN | I HATE COPYCAT | All right reserved by CIK GIGI