Dearest reader , doo come in.Im cikgigi , Thank you for being silent reader , i appreciate it a lot.For the girl, please come again but for the boy , please dont fall in love with me cz my heart is belong to the CREATOR

Khamis, 27 Disember 2012

Belajar untuk sabar dan menghormati

Views
Dalam dunia ni memanglah terlebih lebih banyak nye perangai manusia .. Ada yang over excited , ceria , masam ,kurang hasam dan yang paling tak boleh blah a.k.a tak boleh diterima pakai adalah TAK MENGHORMATI orang lain.Aku sendiri da kerap jumpa orang mcm tu , kadang2 ble fikir balik ada silapnya tapi as people know who i am is kn ? dah memang banyak cakap tapi sgt pendiam bila tiada keperluan untuk dicakapkan . correct ?
Cuma nak mempertikaikan kebolehan seseorang berdasarkan cara dia atau sifat dia ? No3 !! aku sendiri tak setuju sama sekali ! *mood marah. Mana tak nya ,Sebagai manusia atau sebagai satu team , why dont us approach people dengan bahasa yg lebih baik atau nada yang tak mengguris hati orang, itula adab orang melayu laa ni , cakap main ikut dan ja la kn ? Dont expect setiap manusia boleh terima perangai kita atau perangai kita sesuai utk semua orang.
Mungkin adakalanya kita selesa dengan rakan2 nada yg kasar dan lantang tapi dengan orang yg kita first met kita layan dengan cara yang sama , no3.. cuba lebih polite adalah sebaiknya , sebab kita tak tahu mungkin sifatnya sgt lembut kn ? Walau setinggi mana jawatan kita , walau selama mana kita bekerja , walau sebanyak manapun ilmu kita,  ingat ! Belajar menghormati orang lain !!
Selaku orang yang lebih berusia dan berpengalaman atau dalam istilah kata lainnya BERILMU , why dont just give a little bit respect to the other although they still new or they have nothing.That's your responsibility to teach them or if u dont , just keep quiet and let it go , dont mad or scream to them because there's many people in this country which is has different attitude that's is maybe much better then u..Seriously , aku sendiri memang sgt2 tak puas hati dengan those people yg berperangai sebegini.
Yes im admit , kalau korang baca post ni mesti tertanya2 , aku kah yg melalui nya itu ? YES !! thats me yg berhadapan dengan manusia berperangai sebegitu.Memanglah tidak sepenuhnya jahat tapi perangai kita yng kadang2 kita rasa sgt baik itu sbenarnya sgt lah takbaik dipandang org lain.me aint perfect but in there , im trying to be.What do you expect from practical student ?? *diambang kemarahan .Kerana marah yang membara smpai aku sndiri tak boleh tido sbab sgt tergngu dengan perangai manusia mcm tu ,sgt2 .. 

Mungkin salah aku kerana lambat pick up dengan setiap butir bicara yang dituturkan tapi apa korang akn buat ble2 first2 jumpa da diapproch dgn kata2 kasar ? dengan lempahan kata2 agak kurang enak didengari ? Seriously dlm istilah kata lainnya , aku tercabar dan sgt tercabar.Setakat ni , im not forgiving kind of people like that.Biarlah apa org kata , maruah aku dilayang mcm tu je.Bukan sekali tapi berkali2 .
Mungkin org sebegini dari kalangan org yg berada atau org yg tinggi pelajarannya tapi syg sgt2 ble apa yg dipelajari tidak dipraktikkan berhdapan dengan org lain.Bila kita menimbulkan kemarahan org lain , hanya org tu yg boleh memaafkn , kemaafan bukan lgi di sisi ALLAH tapi pda org yg kita sakiti.
As practical student , im deserve to be respect like other.Yes aku bukanlah ada diploma lagipun , jauh sekali degree dan sebagainya , tapi aku adalah manusia biasa a.k.a MANUSIA juga perlu dihormati.Sekali lagi aku terkilan bila memikirkan bos2 aku yg jauh lebih tinggi jawatannya hatta ceo company ini sndri memberi layanan yg baik utk semua staffnye , why dont people yg jawatan hanya sekadar 'agak2' tak boleh bg rspect pada org lain ? serius , aku sgt terkilan .Susah aku nak maafkan org mcm ni.Kalau dulu aku melakukan kesalahan dijalanraya,seorg pakcik yang hanya PEMANDU LORI boleh ckp dengan aku 'tak ape dik , slow2 je' smbil tersnyum , dah knpe pulak org yg lebih berpendidikan tak mampu nak ckp mcm tu ?? pelikkn dunia skrg? or aku yg pelik ? HAHA
Papepun semuanya dah berlalu dan aku ? memang takkan lupa manusia2 macam tu dan takkan maafkan mereka2 yg sebegitu kerana mereka , aku terasa aku ni bukan manusia , macam binatang yg dihamba abdikan, sekian 
*sorry post panjang , mohon minum air lepas ni ye ,
tidak ditujukan kepada sesiapa, hnya pengalaman penulis melalui liku2 hidupnya nya sebagai manusia





Tiada ulasan:



 
Fully edit by QIELA AZMAN | I HATE COPYCAT | All right reserved by CIK GIGI